19.02.2019

Fra massiv jernstang til vejrbestandige offshore aksler

Akslerne bliver bearbejdet ud fra en massiv jernstang med en diameter på 350 mm.

Projektleder Per Henrik Jensen og hans team har netop afsluttet et særligt svejseprojekt. Om det siger Per:

“Vi har udført en speciel cladding svejsning på to større aksler, der formentligt skal bruges offshore. Bestillingen kommer fra en kunde, som flere gange tidligere har brugt os, dog til nogle mindre aksler, så det var en spændende opgave at skulle gå op i størrelse.”

Akslerne bliver bearbejdet ud fra en massiv jernstang med en diameter på 350 mm. Her bliver der bearbejdet et spor, hvor den udhuling, der fræses bliver fyldt op med to lag rustfrit stål – først et rustfrit lag af svejsematerialet AISI 309, som har en god overgangsevne til grundmaterialer. Herefter opsvejses neddrejningen med AISI 317 svejsemateriale.

Materialet ruster ikke og er slidstærkt, holdbart og hårdfør i al slags vejr.

Holder længe ude på skibet

Fordi bearbejdningen foregår delvist i rustfrit stål holder akslerne en del længere end ellers ude på skibet. Materialet ruster ikke og er slidstærkt, holdbart og hårdfør i al slags vejr.

“Det er klart, at selvom vores cladding svejsning gør stålet meget slidstærkt, bliver akslerne slidte, som de bliver brugt. Derfor har vi lavet et spor ude i siderne, så man kan se overgangen i belægningen og følge med i, hvornår det er tid til at skifte akslerne,” fortæller Per.

 

Bliver bedre gang for gang

Svejseteamet er i træning på denne type opgaver, og det kommer processen til gode.

“Nu har vi efterhånden lavet disse aksler så mange gange, at vi kan drage viden og erfaring fra tidligere. Det gør selve bearbejdningsprocessen mere effektiv og gnidningsfri. Kunden har været tilfreds med resultatet, og vi forventer at se flere bestillinger af samme opgavetype,” siger Per.

Seneste nyheder

10.07.2019

Certificeringskrav kan både kvæle og give nye muligheder

Certificeringer er blevet en stor del af hverdagen hos os, hvor vi nok har 150 i alt, hvis man tæller både certificeringer og svejseprocedurer.

Læs nyheden
05.04.2019

Et stykke af Ålsrode i Uganda og Myanmar

Vi har netop modtaget disse billeder fra den danske socio-økonomiske virksomhed Pesitho, som har udviklet ECOCA. Vi har produceret dele af apparatet.

Læs nyheden